Ar putea fi ideal ca în scurt timp, comunitățile de tineri din întreaga țară să experimenteze noi modalități de a implica cetățenii din comunitățile lor în deciziile luate de liderii civici din sectoarele public, privat și nonprofit, lucrând chiar împreună cu aceștia.
Succesul în a face democrația să funcționeze și să susțină comunități sănătoase necesită indivizi, organizații și instituții implicate, care au viziune comună și acționează sinergic.
Dăinuiesc inițiativele comunitare? Dacă da, cine le duce mai departe?
Cum vor putea fi adoptate și adaptate în alte locuri, astfel încât învățarea și inovația să crească la nivel național, regional, european?
Inițiativele comunitare ar trebui să declanșeze un sentiment de atașament, acces la informații și resurse, și să creeze oportunități pentru cetățeni de a juca roluri mai active în stabilirea priorităților din comunitatea lor, identificarea nevoilor, abordarea problemelor și rezolvarea acestora, precum și planificarea acțiunilor de consolidare a sustenabilității comunității pe termen lung.
INFORMARE
CONSULTARE
IMPLICARE
COLABORARE
ÎMPUTERNICIRE
SCOP
Să furnizăm informații echilibrate și relevante, în timp util.
Să obținem feedback cu privire la problemele reale ale comunității, soluțiile și alternativele, precum și deciziile posibile.
Să lucrăm cu cetățenii pentru a ne asigura că preocupările și aspirațiile lor sunt luate în considerare și înțelese.
Să colaborăm cu cetățenii în fiecare aspect al luării deciziilor.
Să responsabilizăm cetățenii comunității în a lua decizii asumate.
PROMISIUNE
˝Vă vom menține informați.˝
˝Vă ascultăm pentru a înțelege ceea ce vă preocupă.˝
˝Vom lucra împreună pentru a ne asigura că aspirațiile și preocupările comunității sunt reflectate direct în alegerile pe care le vom face.˝
˝Vom încorpora cât se poate de mult sfaturile voastre și inovația în deciziile pe care le vom lua.˝
˝Vom pune în aplicare ceea ce vom decide împreună.˝
ZONĂ
INTRARE COMUNITARĂ
Această zonă este potrivită adresării mai multor subiecte și probleme comunitare, deoarece aici pot fi colectate informații concrete, oportune și actuale din realitatea comunității.
Un nivel ridicat de transparență reflectă siguranța cetățenilor comunității asupra faptului că preocupările lor vor fi adresate, ascultate și recunoscute nu doar de echipa de voluntari dar și de autoritățile locale și celelalte părți interesate. Astfel, colectarea feedback-ului cu privire la inițiativele de viitor rămâne o etapă esențială în procesul de implicare comunitară.
Adresați întrebări de tipul:
„Ce părere aveți despre această propunere sau decizie?”
„Am înțeles bine că vă preocupă…?”
„Ce altceva am mai putea face împreună pentru a rezolva această problemă…?”
IMPLICARE COMUNITARĂ
Această zonă este folosită pentru a facilita dialogul pe probleme controversate, complexe și cu potențial de rezolvare prin decizii cu impact.Pe acest nivel, echipa de voluntari ar putea să nu aibă neapărat un proiect concret sau o propunere fundamentată și ca atare, are nevoie de contribuția mai substanțială a cetățenilor pentru a-l fundamenta.
În această zonă, ați putea…
Să adreseze întrebări fundamentale, mai de amploare.
Să-i implice de timpuriu pe cetățeni să contribuie din diverse perspective pentru a înțelege mai bine problemele comunității și gama nevoilor și intereselor diferite pe care aceasta le are.
Să elaboreze un set de opțiuni viabile pentru discuții ca parte a procesului de implicare.
Să genereze un consens cu privire la cel mai bun mod de a proceda în implementarea schimbării dorite.
Se folosească informațiile colectate pentru a stabili direcția și acțiunile clare ale proiectului potențial.
Să stabilească părțile implicate în implementarea proiectului.
ÎMPUTERNICIRE COMUNITARĂ
Adresați întrebări de tipul:
„Ce părere aveți despre această propunere sau decizie?”
„Am înțeles bine că vă preocupă…?”
„Ce altceva am mai putea face împreună pentru a rezolva această problemă…?”
Comunicarea clară, concisă și relevantă pentru auditoriu, este esențială în obținerea succesului inițiativelor planificate. Astfel, cetățenii vizați sunt informați și li se oferă șansa pentru a cântări opțiunile, chiar dacă să zicem că echipa de voluntari, autoritățile locale și celelalte părți implicate au finalizat unele proiecte comunitare sau etape din acestea.
Este important de remarcat că zona de „intrare comunitară” facilitează nu doar un exercițiu de „angajament doar de dragul ideii”, ci o oportunitate reală pentru ca cetățenii să conștientizeze semnificația contribuției lor viitoare și să contribuie la rafinarea inițiativelor de schimbare potențiale, semnificative și necesare în comunitatea respectivă.
În această zonă, ați putea…
Să adresați întrebări fundamentale, mai de amploare.
Să-i implicați încă de timpuriu pe cetățeni să contribuie din diverse perspective pentru a înțelege mai bine problemele comunității și în a identifica gama nevoilor și intereselor diferite pe care aceasta le are.
Să elaborați un set de opțiuni viabile pentru discuții ca parte a procesului de implicare.
Să generați consens cu privire la cel mai bun mod de a proceda în implementarea schimbării dorite.
Se folosiți informațiile colectate pentru a stabili direcția și acțiunile clare ale proiectului potențial.
Să stabiliți structura părților interesate care vor fi implicate în implementarea proiectului.
Această abordare de tip parteneriat face ca echipa locală să colaboreze de pe poziție de egalitate cu cetățenii comunității, cu autoritățile locale și cu toate părțile interesate.
Spectrumul arată că relația dintre echipa locală de voluntari, cetățeni și autoritățile locale poate fi modelat în mai multe moduri. Acesta începe cu un nivel oarecum limitat de participare (unde comunicarea are loc unidirecțional mai degrabă, iar echipa de voluntari și autoritățile au mai mult control asupra conținutului și a rezultatelor) și continuă cu niveluri de participare mai consistentă a cetățenilor cărora vă adresați (cu partajarea controlului, o mai mare influență și participare a cetățenilor și a părților interesate asupra rezultatelor proiectului, precum și un accent semnificativ pe comunicarea și învățarea multi-direcțională).
Fiecare tip de participare, de la faza „informare” la cea de „împuternicire”, poate fi posibilă, semnificativă și adecvată în diferite circumstanțe.
Mai mulți factori pot determina nivelul de participare și angajamentul real al cetățenilor într-un proces de implicare comunitară. Factori posibili: prioritățile primăriei, nevoile clare ale comunității, istoricul și contextul problemei cu care comunitatea se confruntă, impactul potențial al inițiativei vizată a fi implementată (din perspectivă financiară, a calității vieții, sănătății și siguranței, problemelor de mediu, stilului de viață al cetățenilor etc.).