În procesul de soluționare a problemelor comunitare, în continuarea procesului de identificare a nevoilor pe care le au cetățenii, un aspect important îl reprezintă și faptul de a ne concentra asupra atuurilor și punctelor forte ale comunității
Altfel spus, acum, este esențial să vedem ce atuuri și puncte forte reunește comunitatea noastră, dar și cum acestea ar putea fi folosite pentru a răspunde nevoilor comunității și cum pot, totodată, îmbunătăți viața cetățenilor.
Un atuu - activ sau resursă - comunitar(ă) este orice element care poate fi folosit pentru a îmbunătăți calitatea vieții comunității.
Atuu-rile comunității poate fi oricine și orice. Iată câteva exemple:
Una sau mai multe persoane: Cetățenii care locuiesc într-o anumită zonă și care ar putea fi împuterniciți să își folosească abilitățile pentru a construi și transforma comunitatea; Bunicii sau părinții unor familii care stau acasă și care ar putea organiza evenimente de joacă pentru copiii din cartier; Liderul informal al cartierului care ar putea schimba o anumită fațetă a orașului; Pompierul care își riscă viața pentru a menține comunitatea în siguranță etc.
Poate fi o structură fizică sau un loc - o școală, un spital, o biserică, o bibliotecă, un centru de recreere, un club social.
O clădire nelocuită care ar putea găzdui un spațiu comunitar sau o încăpere la etajul al doilea, ideală pentru întâlniri comunitare.
Un loc public care aparține deja comunității: un parc, o zonă verde sau un alt spațiu deschis.
Poate fi un reper sau un simbol al orașului.
Poate fi un serviciu comunitar care face viața mai bună pentru unii sau pentru toți membrii comunității: transport public, centru de educație timpurie, facilități de reciclare comunitară, organizație culturală.
Poate fi o afacere care oferă locuri de muncă și susține economia locală.
ONG-urile care luptă pentru diferitele cauze ale comunității.
Voi și toți ceilalți membri ai comunității sunteți active comunitare potențiale.
Toată lumea are anumite abilități sau talente și toți cetățenii pot oferi cunoștințe despre comunitate, conexiuni cu persoanele pe care le cunoaște și tipul de sprijin de care orice grup de inițiativă are nevoie: să dea telefoane, să expedieze plicuri, să ofere informații oamenilor, să mute echipamente sau bunuri... orice este necesar.
Astfel, dacă ați ști care sunt atuu-rile comunității voastre, le-ați putea implica acolo unde aveți nevoie de sprijin și le-ați putea determina să colaboreze în slujba comunității voastre și a bunăstării oamenilor.
Ați prins deja ideea!
Identificarea activelor comunității constituie baza rezolvării problemelor existente în comunitate, cu scopul de a îmbunătăți viața cetățenilor.
De exemplu, din perspectiva resurselor financiare:
Resurse externe ar putea fi bugetele județene sau comunale, precum și subvențiile acordate de stat, dar toate acestea ar putea fi direcționate special către anumite proiecte comunitare aflate în afara sferei voastre de acțiune. Astfel, acestea devin indisponibile pentru grupuri de inițiativă, ca al vostru, la un moment dat.
Resursele interne ar putea fi bugetele de sponsorizare de la companii, donațiile individuale de la cetățeni etc.
În procesele de schimbare ale comunităților ar ajuta ca resursele să provină din interiorul fiecărei comunități. Astfel, în procesul de comunicare a schimbării este esențial să puneți accent pe aspectele pozitive pentru a câștiga sprijinul comunității.
Lipsa resurselor necesare induce ideea cetățenilor că problema cu care vă confruntați ar putea fi foarte dificil de rezolvat.
Percepția comunității este crucială, deoarece considerând un anumit aspect ca fiind un avantaj, este de așteptat să îl putem folosi ca atare, iar oamenii să poată contribui.
Membrii comunității care aparțin unei game largi de grupuri și populații cu diferite preocupări au mult mai multe șanse să identifice active care ar putea să nu fie evidente pentru toată lumea și ca atare, nici pentru voi.
Percepția comunității cu privire la ceea ce constituie un activ sau o resursă este cel puțin la fel de legitimă ca și lista "standard" de instituții și persoane cu competențe specifice.
Un număr de terenuri goale, pline de gunoaie și cu vegetație abundentă dintr-un cartier poate fi văzut ca o rușine pentru ochi și ca o rușine pentru cartier. Dar acele terenuri pot fi văzute și ca spații deschise care pot fi transformate în locuri de joacă, parcuri de proximitate și piețe agricole cu ajutorul muncii voluntare care, în sine, oferă o oportunitate de construire a comunității de cartier.
Așadar, membrii comunității de toate categoriile și din toate sectoarele ar putea să fie implicați în identificarea activelor, prin procesul participativ.
Când este important să identificați atuu-urile comunității?
Atunci când efectuați o evaluare a comunității și trebuie să găsiți active pe care să le mobilizați pentru a răspunde nevoilor comunității.
Atunci când comunitatea include cetățeni talentați și experimentați ale căror competențe sunt valoroase, dar subutilizate.
Atunci când nu puteți oferi servicii comunitare semnificative, chiar dacă ați dori să o faceți, și căutați alte modalități de a consolida comunitatea.
Atunci când doriți să încurajați locuitorii să se mândrească și să își asume responsabilitatea pentru problemele ce trebuie soluționate și îmbunătățirile locale necesare.
Atunci când doriți să consolidați relațiile existente și să construiți altele noi, care vor promova dezvoltarea cu succes a comunității în viitor.
Înainte de a începe analiza contextului, este de preferat să răspundeți la câteva întrebări importante:
Care este dimensiunea comunității noastre? Adresăm nevoile unui întreg județ? unui oraș? unui cartier? unui cartier de locuințe?
Cu cât comunitatea este mai mare, cu atât mai multă muncă este implicată, și s-ar putea să aveți nevoie și, probabil, metode de studiu diferite pentru o comunitate mare decât pentru una mică.
Ce persoane avem disponibile pentru a face această muncă? Un individ? Un grup mic de persoane? O organizație mai mare? Dacă începeți ca grup de inițiativă mic, este logic să luați legătura cu alte persoane, să le faceți să fie entuziasmate de proiect și să le recrutați să lucreze cu voi. Cu excepția cazului în care comunitatea dvs. este foarte mică, identificarea tuturor sau a majorității activelor sale este o sarcină mare pentru o echipă foarte mică.
Cât timp avem la dispoziție pentru această sarcină sau cât timp ne putem acorda?
Astăzi? O săptămână? O lună? Atât timp cât avem nevoie?
Cu cât aveți mai mult timp la dispoziție, cu atât mai multe bunuri veți putea descoperi.
Pe ce resurse financiare, dacă acestea există, ne putem baza pentru a susține proiectul?
Dacă sunt disponibile, pot fi utile resursele pentru copiere sau tipărire și pentru a sprijini resursele umane (timp)?
Ce dorim să facem cu rezultatele?
Vor fi postate într-un director online? Contactate cu privire la o oportunitate de a acționa? Dacă da, ce acțiune și cum?
Pentru a înțelege contextul comunitar, cu scopul de a identifica activele potrivite, ar trebui să vedeți care abordare este mai apropiată de modul vostru de a opera. Astfel, decizia voastră va depinde în mare parte de răspunsurile pe care le veți oferi întrebărilor de început de mai sus. În acest sens, revedeți încă o dată răspunsurile la acestea.
Pentru identificarea activelor comunității este necesară compilarea unor liste ale stakeholderilor și resursele acestora care ar putea contribui în comunitate.
Vă propun două abordări distincte:
Compilarea unei liste de grupuri-cheie - mai exact, asociații, organizații și instituții.
Compilarea unei liste de resurse individuale.
Identificarea atuu-rilor grupurilor-cheie
Inventariați grupurile și atuu-rile grupurilor care există în comunitatea voastră: asociații, organizații și instituții etc., care sunt o parte fundamentală a vieții comunității și care pot fi utilizate pentru îmbunătățirea vieții comunității.
Întocmiți o listă cu ceea ce știți. Scrieți tot ceea ce vă vine în minte. Puteți oricând să vă corectați lista mai târziu.
Puteți împărți lista în mai multe moduri: alfabetic, geografic, pe funcții etc.
Perfecționați și revizuiți lista.
Surse de informații ar putea fi
Organizațiile non-profit care desfășoară activități în mai multe comunități.
Site-urile web ale comunității.
Multe orașe și comune au propriile site-uri web, la fel ca și alte agenții comunitare.
Acestea vă pot oferi nu numai informații despre resursele comunitare, ci și numele persoanelor pe care le puteți contacta și care ar putea ști mult mai multe.
Anuarele orașului, publicate doar pentru comunitatea voastră.
Liste de întreprinderi/companii, probabil disponibile la camera de comerț.
Listele de organizații și instituții care nu sunt publicate în general.
De exemplu, ziarul local poate avea propria sa listă nepublicată pe care v-ar putea-o pune la dispoziție.
Panouri de afișaj. Panouri de informare fizice sau virtuale și liste de tip calendar comunitar.
Prietenii și colegii voștri.
Este posibil ca aceștia să știe despre alte liste disponibile. Și chiar dacă nu, este posibil să cunoască grupuri, organizații și bunuri comunitare care nu se află pe listele altora.
Acum este de dorit să vă gândiți cum ați putea utiliza lista stakeholder-ilor și resurselor comunitare.
Ulterior ați putea pune aceste active pe o hartă, pentru a o vizualiza mai ușor și lucra mai eficient cu informațiile.
2. Identificarea atuu-rilor individuale
Aceasta poate fi o provocare, pentru că:
Există mult mai multe persoane decât grupuri. Anchetarea unui număr mare de persoane necesită mult timp.
Adesea nu cunoaștem bunurile oamenilor decât dacă îi întrebăm. Abilitățile și talentele lor sunt adesea necunoscute. Atunci când enumerăm organizații, de multe ori știm imediat despre ce este vorba în grupul respectiv. Dar probabil că nu vom ști care sunt talentele și abilitățile indivizilor până nu îi întrebăm. Acest lucru necesită mai mult timp.
Ca urmare, identificarea activelor individuale poate fi realizată adesea într-o zonă comunitară mai mică, cum ar fi un cartier.
Concepeți o metodă prin care întrebările de mai jos să poate fi adresate.
Identificarea activelor comunitare individuale constă în următoarele etape:
Răspundeți la cele 5 "întrebări de pornire" prezentate anterior. Acest pas este același ca pentru studierea activelor grupurilor.
Decideți asupra zonei geografice pe care doriți să o acoperiți. Doriți să vă concentrați pe un anumit cartier sau o anumită comunitate? Sau doriți o eșantionare largă a comunității? Țineți cont de timpul și resursele pe care le aveți la dispoziție atunci când luați o decizie.
Decideți câte persoane veți întreba în zona respectivă. Pe toată lumea? Un anumit procent fix? Atât de mulți cât puteți găsi? Rezolvați această întrebare în avans.
Redactați alte câteva întrebări pe care doriți să le adresați și care vă vor furniza informațiile de care aveți nevoie.
Sunteți interesat de competențe ("Știu să cânt la pian") sau de interese ("Mi-ar plăcea să învăț")?
Dacă este vorba despre abilități, ce fel de abilități - academice, artistice, sportive, interpersonale, manuale, de birou, de organizare, parentale, profesionale...? Ființele umane au multe talente și probabil că doriți să vă restrângeți căutarea, cel puțin puțin puțin.
Dacă sunt interese, ce fel de interese? Și acestea există în multe și variate tipuri.
Atunci când îi întrebați pe oameni despre talentele și abilitățile lor, acest lucru îi poate încuraja să le împărtășească cu alții.
Astfel, sondajul vostru poate nu doar să identifice atuurile, ci și să promoveze utilizarea lor.
Este important să vă gândiți anticipat
De ce colectăm aceste informații?
Pentru ce dorim să le utilizăm?
De exemplu:
Veți trimite un sondaj prin poștă?
Veți pune (mai simplu) la dispoziție un chestionar care poate fi ridicat dintr-un anumit loc?
Veți merge din ușă în ușă?
Veți suna oamenii la telefon?
Veți avea interviuri programate?
Vă veți întâlni cu oamenii în grupuri?
Rețineți că fiecare metodă are avantajele și dezavantajele sale.
Încercați întrebările voastre pe un grup eșantion
Pe baza răspunsurilor și sugestiilor lor, probabil că veți dori să le revizuiți. Aceasta este o parte firească a procesului. Anchetatorii profesioniști fac același lucru, de mai multe ori.
Puneți planul în practică.
Colectați datele.
Acum aveți un teritoriu de acoperit, câteva întrebări bune care răspund nevoilor vostre și o metodă de obținere a răspunsurilor. Bună treabă!
Odată ce ați colectat informații privind atuu-rile, este adesea deosebit de util să le puneți pe o hartă.
Vizual, hărțile ajută la ascuțirea percepției și creșterea înțelegerii.
Există mai multe modalități de a proceda în acest sens
O metodă de cartografiere este să găsiți o hartă stradală mare a comunității dumneavoastră, cu puține alte marcaje. Departamentul local de planificare vă poate ajuta în acest sens sau, probabil, puteți imprima una de pe Google Maps sau de pe un alt site similar.
Apoi, pur și simplu marcați cu un punct, o etichetă sau cu un pin (poate cu coduri de culori în funcție de tip) locația geografică a grupurilor și organizațiilor pe care le-ați găsit. Modelele care apar vă pot surprinde. S-ar putea să vedeți, de exemplu, că anumite locații au un număr sau tipuri diferite de asociații. Acele zone în care există puține asociații pot fi ținte bune pentru dezvoltarea comunității mai târziu.
Acest tip de cartografiere poate fi realizată și pe calculator. Sunt disponibile programe software care să vă ajute să faceți acest lucru. Aceste programe sunt mai flexibile și mai sofisticate decât cartografierea pe hârtie, deoarece cu ajutorul lor puteți crea "suprapuneri", plasând vizual o categorie de hartă peste alta și schimbând aceste modele vizuale prin apăsarea unui buton.
De asemenea, este posibil să vă reprezentați resursele pe o hartă non-literală, dar care poate arăta mai clar legăturile dintre diferitele categorii de stakeholderi și resurse.
Unul dintre cele mai comune este acela de a începe cu un cerc interior care enumeră spațiile fizice - clădiri, parcuri, lacuri, piețe - care pot fi utilizate de comunitate sau care oferă servicii și funcții comunitare.
Următorul cerc enumeră instituțiile comunitare - spitale, școli și universități, biblioteci etc.
Un cerc în jurul celui de-al doilea cerc poate include organizații legate de aceste instituții sau care desfășoară activități conexe. Un program de alfabetizare a adulților poate fi legat formal sau informal de instituțiile de învățământ, de bibliotecă sau de angajatori importanți, de exemplu.
Următorul cerc ar putea lista serviciile, următorul grupurile informale și ultimul persoanele (fie persoane specifice, fie tipurile de competențe și interese pe care sunteți destul de sigur că le veți găsi în comunitate).
Se pot trasa linii între aceste bunuri pentru a arăta modul în care sunt conectate sau pentru a arăta modul în care sunt conectate la grupul sau persoanele care realizează harta.
Alte metode non-literale de realizare a hărților ar putea implica imagini, o înregistrare fotografică, chiar și modele mici de clădiri și spații publice.
Metoda nu contează la fel de mult ca obiectivul de a reprezenta atuu-rile comunității într-un mod care să clarifice modul în care acestea pot fi interconectate și cum pot fi combinate pentru a răspunde nevoilor sau pentru a îmbunătăți viața comunității.
Indiferent dacă v-ați cartografiat sau nu atuu-rile, următorul și cel mai important pas este să vă asigurați că activele pe care le-ați identificat pot fi sau sunt utilizate corespunzător în comunitate.
Este valoros nu doar să vă creșteți gradul de conștientizare a ceea ce există în comunitatea voastră, dar prin împărtășirea rezultatelor obținute, puteți crește gradul de conștientizare al cetățenilor comunității, poate chiar și pe al altora din afara ei.
Adevărata valoare și răsplată a identificării resurselor constă în inițiativele viitoare care vor îmbunătăți viața în comunitate.
Cum am putea maximiza randamentul acestora?
Există câteva posibilități!
Activele comunitare pot constitui baza planificării bazate pe active.
Planificarea dezvoltării și intervențiilor comunitare se poate baza pe resursele pe care le are comunitatea la dispoziție și poate include consolidarea atuurilor actuale și dezvoltarea unora noi, precum și abordarea problemelor.
Pentru a stimula cunoașterea și utilizarea bunurilor publice, le puneți activele identificate la dispoziția tuturor membrilor comunității:
Folosiți un site web al orașului sau al grupului vostru de inițiativă.
Într-un buletin informativ carea ajunge la majoritatea cetățenilor din comunitate.
Într-o secțiune de servicii comunitare din ziarul local sau la avizierul primăriei.
Pe baza modelelor de active pe care le-ați descoperit, puteți viza un anumit cartier sau o altă zonă pentru dezvoltare.
Munca comunitară interesantă este caracterizată adesea de cum sunt folosite resursele existente pentru a crea altele noi
Vă puteți folosi cunoștințele despre bunuri pentru a aborda proiectul vostru comunitar, pentru că acum s-ar putea să dispuneți de mai multe resurse pentru a lucra la acel proiect decât ați crezut inițial.
Puteți găsi noi modalități de a reuni grupuri și organizații, pentru a afla mai multe despre atuurile fiecăruia și, mai ales, pentru a lucra în colaborare la proiecte precum cel pe care-l derulați voi în prezent.
Puteți face cunoscute aceste avantaje și puteți atrage noi parteneriate și alte oportunități în comunitatea voastră.
Puteți crea o programă școlară pentru a-i învăța pe elevii din comunitatea vostră despre aceste atuuri, îmbogățindu-le astfel cunoștințele despre comunitate și construind mândria comunității.
Puteți lua în considerare crearea unui "coordonator al comunității" (sau un alt titlu), o persoană care să se ocupe zilnic de active. Noua sarcină a coordonatorului ar fi să găsească activele potrivite din comunitate pentru a răspunde la orice solicitare sau preocupare a comunității. Acesta ar putea fi un rol care să fie remunerat în grupul vostru de inițiativă.
Puteți ține evidența modului în care bunurile sunt utilizate în comunitate și să folosiți această evidență pentru a genera idei de îmbunătățire a schimbului de bunuri.
Puteți institui programe structurate pentru schimbul de active, care pot varia de la schimburi de competențe individuale la partajarea costurilor instituționale.
Este de preferat ca activele comunitare să fie revizuite în mod continuu. Este previzibil ca în comunitate mereu să apară active noi. Întregul proces de identificare a activelor poate deveni o parte obișnuită a grupului vostru de inițiativă și vieții comunității, în general, astfel încât activele comunitare să poată fi valorificate atunci când ar putea contribui la soluționarea problemelor comunitare.