Problemele fac parte din viață. Cu toții, la un moment dat, ne confruntăm cu probleme individuale, familiile au probleme familiale, iar comunitățile se confruntă cu probleme comunitare.
Comunitățile reunesc membrii care să rezolve problemele.
Pentru a rezolva probleme comunitare, cetățenii și/sau grupurile de inițiativă trebuie să reflecteze și să analizeze situațiile comunitare pentru a sprijini procesul de găsire a unor soluții.
Iar înainte de a discuta despre soluții, trebuie identificate problemele.
Problemele comunitare pot apărea în orice zonă geografică și pot proveni din orice aspect al vieții comunitare.
Acum este momentul să numiți principalele probleme din comunitatea voastră.
Iată câteva exemple de probleme pe care comunitățile le pot avea:
Sarcina în rândul adolescentelor.
Accesul la apă potabilă curată.
Abuzul și neglijarea copiilor.
Criminalitatea.
Violența domestică.
Consumul de droguri.
Poluarea.
Gestionarea defectuoasă a resurselor.
Lipsa finanțării școlilor și a serviciilor de sănătate publică.
Conflictele etnice.
Disparitățile în materie de sănătate.
HIV/SIDA, TBC etc.
Foametea.
Servicii de urgență inadecvate.
Inegalitatea.
Lipsa oportunităților ocupaționale/locuri de muncă inexistente sau prea puține.
Lipsa de locuințe accesibile.
Sărăcia.
Transportul.
Violența școlară.
Rasismul.
Brutalitatea poliției și a oamenilor de ordine.
În procesul de identificare a problemelor comunitare este important să stabiliți și care sunt cele mai importante criterii pe care este esențial să le luați în considerare în demersul vostru.
Deși nu există o definiție oficială a unei probleme comunitare, exemplele și criteriile din dreapta ar trebui să vă ajute să numiți și să analizați problemele comunitare.
Criteriile pot fi:
Frecvența | problema apare prea des
Durata | problema persistă de ceva timp
Sfera de aplicare sau domeniul de acțiune | problema afectează mai multe persoane
Gravitatea | problema perturbă viața personală sau a comunității și este posibil să fie intensă
Echitatea | problema privează oamenii de drepturi legale sau morale
Percepția | problema este percepută ca pe o reală barieră
Percepția este un criteriu foarte important și poate fi un indicator foarte relevant în a vă arăta disponibilitatea comunității pentru a aborda problema cu care aceasta se confruntă.
Percepția asupra unei probleme poate varia în cadrul aceleiași comunități de la un loc geografic la altul, de la un cartier la altul, sau chiar de la un grup la altul.
Analiza problemelor comunitare constă în a vă gândi cu atenție, la o problemă sau o chestiune care poate cauza neplăceri, înainte de a acționa pentru a găsi o soluție. Aceasta implică mai întâi identificarea motivelor pentru care există o problemă și, apoi, identificarea soluțiilor posibile și a unui plan de îmbunătățire.
Exemplu: Zona centrală a unei comunități este în declin. Micii comercianți își închid magazinele și se mută în alte zone; nu se instalează magazine noi. Dorim să revitalizăm acel centru al orașului. Cum ar trebui să facem acest lucru?
Ar trebui să începem prin a analiza de ce are loc declinul, adică de ce apare problema. Fără a cunoaște cauzele, nu putem rezolva problema. Dacă ne aruncăm și încercăm să o rezolvăm fără o analiză, putem cauza o problemă și mai mare și risipi resurse.
O analiză în profunzime va duce la soluții mai bune pe termen lung.
Problemele sunt, de obicei, simptomele a ceva ce nu funcționează și ca atare, pentru a atenua eventualele consecințe negative este important să învățăm să anticipăm barierele și obstacolele înainte ca acestea să apară.
Înainte de a căuta soluții, ar trebui să clarificați care este problema (sau problemele), ce bariere și obstacole ar putea exista. Dacă nu aveți claritate, vă va fi foarte dificil să mergeți mai departe.
Tinerii se adună pe stradă, unde-și petrec timpul liber. Uneori beau, alteori fac scandal. Care este problema aici? Băutura, hărmălaia, adunarea în sine? Sau este posibil ca acești tineri să nu aibă unde să se joace și să aibă puține alternative pozitive pentru a se implica în vreo activitate educațională sau comunitară? Înainte de a căuta soluții, ar trebui să clarificați care este problema (sau problemele) aici. Dacă nu aveți claritate, va fi foarte dificil să mergeți mai departe.
În cazul în care o problemă comunitară se dovedește a fi o criză imediată, aceasta necesită acțiune chiar în momentul constatării și nu mai este cazul de o analiză.
Ulterior însă, este de preferat să efectuați o analiză prost eveniment, cu scopul de a diminua eventualele probleme pe care le-ar putea cauza o criză viitoare.
Cu toate acestea, există condiții în care o analiză, chiar și în condiții de criză, este deosebit de importantă:
Atunci când problema comunității nu este definită în mod clar
Atunci când se cunosc puține lucruri despre problema comunității sau despre posibilele sale consecințe
Atunci când doriți să găsiți cauze care ar putea îmbunătăți șansele de a aborda cu succes problema
Atunci când oamenii se grăbesc să tragă concluzii și să găsească soluții mult prea repede
Atunci când trebuie să găsiți parteneri de colaborare care să vă ajute să acționați corespunzător.
Cu scopul de a determina cauzele problemelor comunitare ați putea parcurge câțiva pași.
1. Justificați alegerea problemei comunitare
Aplicați criteriile pe care le-am enumerat mai sus (la pct. 7) - frecvență, durată, interval, gravitate, echitate, percepție - și întrebați-vă dacă grupul vostru de inițiativă sau alți stakeholderi o poate aborda în mod eficient, pentru a decide dacă problema este una asupra căreia ar trebui să vă concentrați.
Întrebați-vă: Grupul nostru de inițiativă are misiunea și capacitatea de a aborda problema cu care comunitatea se confruntă?
Procentul de copii supraponderali și cu obezitate din comunitate a crescut în mod constant, iar acum se apropie de 25%. Din moment ce știm că obezitatea infantilă tinde să ducă la obezitatea la vârsta adultă și că obezitatea este legată de afecțiuni cronice - diabet, boli de inimă, accident vascular cerebral - aceasta este o problemă care trebuie abordată acum.
2. Încadrați problema
Enunțați problema fără a sugera o soluție sau a căuta vinovați în comunitate, astfel încât să o puteți analiza fără presupuneri și să construiți un consens în jurul oricărei soluții la care ați putea să ajungeți.
O modalitate este să o enunțați în termenii lipsei unui comportament, a unei condiții, a unui alt factor pozitiv, sau a prezenței sau consecinței unui comportament, a unei condiții sau a unui alt factor negativ.
Exemplu: Există prea mulți copii în comunitate care sunt supraponderali sau obezi. Problema este deosebit de gravă în rândul familiilor cu venituri mici.
3. Identificați al cui comportament și/sau ce și cum ar putea fi schimbați factorii de mediu în comunitate pentru ca problema cu care aceasta se confruntă să poată fi rezolvată
Populația care fumează:
Abordarea simplă: faptul de a influența prin diferite mijloace indivizii în cauză, care să-și schimbe comportamentul de la fumător la nefumător.
Abordarea complexă: faptul de a convinge autoritățile să schimbe legile și politicile aferente, prin introducerea unei ordonanțe privind interzicerea fumatului în spațiile publice. Prin această inițiativă, un alt grup din comunitate va putea beneficia de schimbarea mediului comunitar, prin protejarea copiilor de fumatul pasiv în spațiile publice.
Elevii care mănâncă nesănătos și care nu fac suficientă mișcare fizică:
Toți copiii, în special cei care provin din familii cu venituri mici, ar putea să aibă posibilitatea și motivația de a mânca mai sănătos și de a-și dori să facă mai multă mișcare.
Soluțiile posibile, în acest caz, după cum urmează:
Părinții ar putea să fie nevoiți să-și schimbe modul de viață, introducând în familie un regim alimentar mai sănătos.
Școlile ar putea fi nevoite să își ajusteze meniul pentru masa de prânz și programul de exerciții fizice.
Edilii cartierelor în care locuiesc familiile cu venituri mici, ar putea oferi acces mai mare la magazine care asigură alimente sănătoase și spații exterioare, cât și interioare, pentru practicarea sportului și petrecerea timpului liber, într-un mod mult mai atractiv și relaxant.
4. Analizați cauzele profunde ale problemei
Adevărata cauză a unei probleme poate fi localizată într-o funcție a unui sistem social sau politic sau poate fi înrădăcinată într-un comportament sau într-o situație comunitară care, la prima vedere, poate părea că nu are nicio legătură cu problema de fond.
Pentru a găsi cauza care stă la baza problemei, este posibil să trebuiască să folosiți una sau mai multe metode analitice, inclusiv gândirea critică și tehnica "De ce?".
Foarte pe scurt, aceasta din urmă constă în enunțarea problemei așa cum o percepeți și în întrebarea "De ce?". Următorul pas este să răspundeți la această întrebare cât mai bine posibil și apoi să întrebați din nou, de aproximativ 5 ori: "De ce?". Parcurgând acest proces vă poate ajuta să obțineți un răspuns care nu mai poate fi redus, ajungând astfel la cauza de bază a problemei, care vă va direcționa încotro să vă îndreptați eforturile pentru a o rezolva.
Recunoașterea unei probleme și găsirea cauzei sale de bază este similară cu diferența dintre tratarea de către un medic a simptomelor unei boli, respectiv cu vindecarea efectivă a bolii.
Odată ce o boală este înțeleasă suficient de bine pentru a fi vindecată, este adesea suficient de bine înțeleasă și pentru a fi prevenită sau eliminată.
În mod similar, odată ce înțelegeți cauzele profunde ale unei probleme comunitare, este posibil să puteți nu numai să o rezolvați, ci și să stabiliți sisteme sau politici care să prevină reapariția problemei respective.
În comunitatea noastră există prea mulți copii supraponderali sau obezi. Este dovedit faptul că problema este deosebit de gravă în rândul familiilor cu venituri mici.
De ce?
Pentru că mulți copii din astfel de familii nu au o dietă sănătoasă și nu fac zilnic suficientă mișcare. (
De ce?
Pentru că părinții lor, în multe cazuri, nu știu în ce constă o dietă sănătoasă și pentru că, în cazul în care ar ști, nu au acces în cartierele lor la alimente sănătoase: nu există supermarketuri, piețe de produse alimentare, piețe de fermieri sau restaurante care să servească alimente sănătoase. Prin urmare, părinții fac cumpărături de la magazinele din proximitate și își duc copiii să mănânce în oraș la fast-food-uri.
În plus, copiii nu se joacă afară pentru că este prea periculos. Activitatea bandelor din cartier și traficul de droguri fac ca strada să nu fie un loc sigur pentru copii.
De ce?
Este posibil ca părinții să nu fi fost niciodată expuși la informații despre alimentația sănătoasă și de aceea, pur și simplu nu au cunoștințele necesare.
Proprietarii de piețe văd cartierele în care locuiesc familii cu venituri mici ca pe niște locuri neprofitabile și periculoase pentru a face afaceri. Străzile sunt periculoase pentru că există puține oportunități de angajare în comunitate, iar tinerii se orientează spre a face bani în orice mod posibil.
Până în acest moment, ar trebui să înțelegeți destul de bine de ce copiii nu mănâncă sănătos și nu fac suficientă mișcare.
Pe măsură ce continuați să vă auto-adresați întrebări ˝De ce?˝, s-ar putea să doriți să inițiați acțiuni de advocacy pe lângă oficialitățile locale pentru a asigura stimulente care să aducă supermarketuri în cartierele cu familii care au venituri mici, sau pentru programe after-school care să implice exerciții fizice, sau pentru educația nutrițională a părinților, sau pentru programe de combatere a criminalității juvenile... sau pentru toate acestea și pentru alte eforturi viitoare.
Continuarea acestui proces de chestionare ar putea dezvălui cauze mai profunde pe care este posibil să considerați că grupul vostru de inițiativă le poate aborda.
5. Identificați forțele motrice și forțele de constrângere care afectează problema
Această etapă se numește analiza câmpului de forțe.
Analizați forțele motrice care o împing spre schimbare: nemulțumirea față de modul în care stau lucrurile, opinia publică, schimbarea politicilor, eforturile continue de educare a publicului, alternativele existente la activitățile sau condițiile nesănătoase sau inacceptabile etc., respectiv forțele de constrângere care acționează pentru a împiedica/limita schimbarea problemei: structuri sociale, tradiții culturale, ideologie, politică, lipsa de cunoștințe, educație redusă, lipsa accesului la facilități pentru sănătate etc.
O analiză completă a câmpului de forțe include adesea multe forțe în fiecare categorie.
Cu această metodă, puteți folosi informațiile cele mai relevante în procesul de soluționare a problemei/problemelor comunitare.
Unele forțe care conduc schimbarea ar putea fi:
Preocuparea părinților în privința greutății corporale a copiilor lor.
Disponibilitatea copiilor de a practica sportul și mișcarea în aer liber.
Relatările din mass-media referitoare la problema obezității infantile și consecințele acesteia pentru copii, atât în prezent, cât și în viețile lor ulterioare.
Forțele care limitează schimbarea, pot fi:
Dorința și disponibilitatea de a consuma alimente care conțin din abundență grăsimi, sare și zahăr ... pentru că au un gust bun (care creează dependență) și pentru că le putem găsi la fiecare colț de stradă, oriunde în oraș sau în orice cartier.
Reticența lanțurilor de supermarketuri în a deschide magazine de proximitate, în cartierele în care locuiesc familii cu venituri mici.
Dominația străzilor din cartier de către bande de gangsteri și traficanți de droguri.
6. Găsiți orice relații care există între problema care vă preocupă și altele din comunitate
Înțelegerea relațiilor dintre problemele comunității poate fi un pas important pentru rezolvarea acestora.
Este foarte posibil ca alte probleme să aibă aceeași cauză principală cu problema care vă preocupă pe voi și astfel, să existe alte organizații/grupuri care le abordează, cu care ați putea încheia parteneriate, pentru a vă atinge obiectivele sau urma misiunea.
7. Identificați factorii personali care pot contribui la problemă
Indiferent dacă problema implică un comportament individual sau o abordare la nivelul comunității, fiecare individ afectat de aceasta duce cu sine o întreagă colecție de cunoștințe, percepții, credințe, abilități, educație, pregătire, experiență, cultură și presupuneri despre lume și despre ceilalți, precum și trăsături biologice și genetice.
Oricare sau toate acestea ar putea contribui la apariția unei probleme, la soluționarea acesteia, sau ambele.
Câteva exemple:
Predispoziția genetică pentru diabet și alte afecțiuni de sănătate.
Lipsa de cunoștințe referitoare la alimentația sănătoasă.
Lipsa cunoștințelor/abilităților de a consuma și alege doar alimente sănătoase.
8. Identificați factorii de mediu care pot contribui la apariția problemei
Factorii din mediul comunitar pot contribui sau ajuta la rezolvarea problemei de care sunt preocupați cetățenii.
Aceștia ar putea fi:
disponibilitatea sau lipsa serviciilor, a informațiilor și a altor tipuri de sprijin
gradul de accesibilitate și funcționalitatea unor servicii, informații și alte tipuri de sprijin, precum și oportunitățile de a beneficia de acestea
costurile și beneficiile sociale, financiare și de altă natură ale schimbării
factori generali precum sărăcia, condițiile de trai, politica oficială și condițiile economice.
Exemple de factori de mediu:
Sărăcie
Lipsa locurilor de muncă și a speranței de angajare pentru tinerii din cartierele locuite de familii cu venituri mici
Lipsa de disponibilitate a alimentelor sănătoase în cartierele locuite de familii cu venituri mici
Disponibilitatea generală, atât la școală, cât și în comunitate, a unor gustări bogate în sare, zahăr și grăsimi.
Bombardament mediatic constant de publicitate la gustări, băuturi și fast-food-uri nesănătoase.
9. Identificați țintele și agenții de schimbare pentru abordarea problemei
Scopul acestei etape este de a înțelege unde și cum să vă direcționați activitatea în cel mai eficient mod posibil.
Pe cine ați putea să vă concentrați eforturile și cine ar putea avea pputerea de a îmbunătăți situația sau contribui la soluționare?
Adesea, acestea pot fi aceleași persoane.
Cea mai bună soluție la o anumită problemă poate fi, de exemplu, o schimbare de politică de un anumit fel, iar cea mai bună cale pentru aceasta poate fi organizarea unui efort de advocacy care să vizeze oficialii care pot face ca acest lucru să se întâmple.
Persoanele care suferă din cauza lipsei de competențe sau de servicii pot fi cele care pot face, adesea, cel mai mult pentru a-și schimba situația.
În alte cazuri, țintele voastre pot fi persoane al căror comportament sau circumstanțe trebuie să se schimbe, iar voi ați putea dori să recrutați agenți ai schimbării care să contribuie la efortul vostru.
Odată finalizată analiza, puteți elabora un plan strategic care să vorbească despre cauzele reale ale problemei și să se concentreze asupra acelor ținte și/sau agenți de schimbare care au cele mai mari șanse să contribuie la îmbunătățirea situației.
Țintele schimbării, cu privire la alimentația sănătoasă și necesitatea mișcării fizice, ar putea fi:
Părinții copiilor din cartierele cu familii care au venituri mici (sau toți părinții din comunitate) în scopuri educaționale
Copiii înșiși
Profesorii din școlile primare și gimnaziale
Personalul școlar responsabil de programele de alimentație în școală
Directorii și responsabilii cu relațiile publice ai lanțurilor de supermarketuri
Membri ai bandelor de gangsteri și tineri care riscă să devină membri ai bandelor
O listă scurtă de potențiali agenți ai schimbării, care promovează alimentația sănătoasă și necesitatea mișcării fizice:
Părinții copiilor din cartierele cu familii care au venituri mici (sau toți părinții din comunitate) ca și controlori ai dietei copiilor lor
Directorul școlii, președintele comitetului școlar și administratorii școlilor, precum și cei direct responsabili cu diferite proiecte în școală
Funcționarii publici locali care ar putea crea stimulente pentru ca piețele să se mute în cartierele insuficient deservite
Comisiile comunitare de recreere, oficialii școlari și alte entități care ar putea crea programe sigure pe activitate fizică în aer liber și în interior
Consuderea spitalelor, clinicilor și cabinetelor medicale private în comunitate
Birourile de relații publice ale lanțurilor naționale sau regionale de restaurante fast-food
Verificați dacă analiza voastră chiar funcționează. Încercați această analiză cu o problemă actuală din cadrul comunității voastre.
Atunci când analizați problemele reale ale comunității, analiza vă poate arăta mai multe motive care stau la baza problemei.
Este posibil ca analiza să nu fie întotdeauna ușoară, iar soluția poate fi și mai dificilă.
Deseori, problemele comunității există pentru că se opun unei analize și soluții clare.
Cu o analiză bună, câteva resurse și suficientă determinare, până și cele mai supărătoare probleme pot fi abordate și, în cele din urmă, rezolvate.
La ce concluzie ați ajuns? Sperăm că veți găsi o anumită valoare în acest proces centrat pe analiza problemei/problemelor.
Analiza problemelor comunității poate necesita un efort mental real.
Pe calea minimei rezistențe, mai degrabă acționăm imediat în loc să ne gândim profund la o problemă și să o analizăm pe toate părțile.
Pare că suntem prea ocupați, ca înainte de orice, să gândim strategic!
Problemele reale ale comunității sunt susceptibile de a fi complexe.
Dezvoltarea economică poate depinde de economia globală, o forță asupra căreia nu putem acționa imediat și irevocabil.
Este posibil să întâmpinați opoziție, fie din interiorul comunității însăși, fie din partea unor forțe puternice care încearcă să-și protejeze propriile interese.
Atunci când căutați motive și cauze subiacente pentru problemele semnificative, este probabil să găsiți mai multe motive.
Este posibil ca mai multe motive diferite să influențeze problema, pe niveluri diferite, toate în același timp.
Ar putea fi posibil să nu descoperiți toate motivele și forțele lor relative.
Problemele necesită adesea soluții multiple.
Este posibil ca problema să nu aibă doar mai multe motive, ci și mai multe soluții.
Problemele dificile trebuie adesea abordate din mai multe perspective.
De exemplu, pentru a revitaliza centrul orașului, s-ar putea să doriți
(a) să extindeți spațiile verzi pe străzi
(b) să schimbați canalizarea, care este mult prea învechită
(c) să organizați vânzări pe trotuar cu ocazia unor evenimente marcante pentru comunitate
(d) să căutați împrumuturi externe pentru a implementa proiectele necesare
(e) să atrageți antreprenori/investitori dispuși să-și deschidă afaceri în comunitatea voastră.
Toate acestea sunt părți ale soluției. Multe tipuri diferite de acțiuni ar putea fi necesare pentru revitalizare.
Pentru a aprecia dacă soluția sau soluțiile posibile au potențialul de a putea rezolva problema/problemele existente în comunitate, utilizați următoarele criterii:
Costul soluției (costul efectiv, precum și cel de oportunitate),
Consecințele pozitive și negative, efectele secundare, sau riscurile neașteptate.
Impactul intervențiilor voastre.
Oamenii implicați.
Obstacolele întâmpinate.
Preferințele comunității.
Probabilitatea de reușită a intervenției.
Timpul avut la dispoziție.