Această secțiune vă va ajuta să vă clarificați mai bine ce este un sondaj de evaluare a nevoilor, dacă și când doriți să faceți unul și, dacă da, ce trebuie să faceți concret.
Ce este un sondaj de evaluare a nevoilor?
Este o modalitate de a-i întreba pe membrii grupului de inițiativă sau pe cetățenii din comunitate care sunt, în opinia lor, cele mai importante nevoi ale comunității respective.
Folosind rezultatele acestui tip de sondaj vă veți putea stabili care vor fi acțiunile viitoare. În general, nevoile considerate ca fiind cele mai importante sunt și cele care ar trebui să fie abordate.
În funcție de resursele de care dispuneți - timp, bani și oameni, sondajul vostru de evaluare a nevoilor poate lua mai multe forme diferite.
Acesta poate fi la fel de informal ca și cum ați întreba persoanele pe care le cunoașteți în comunitatea voastră: poștașul, oamenii cu care lucrați, femeia de la benzinăria din colț.
Sau ar putea lua forma unui sondaj redactat în mod profesionist, care este trimis prin poștă la sute de persoane.
Sondajele de evaluare a nevoilor reale au câteva caracteristici comune:
au o listă prestabilită de întrebări la care respondenții pot să răspundă
au un eșantion prestabilit al numărului și tipurilor de cetățeni care vor răspunde la aceste întrebări, ales în prealabil.
este realizat prin interviu personal, telefonic sau prin răspuns scris - un sondaj prin poștă, online etc.
Rezultatele sondajului vor fi listate, rezumate, distribuite, discutate și (nu în ultimul rând) utilizate.
Astfel, pentru crearea setului de întrebări pentru sondajul vostru, este necesar să aveți în vedere faptul de a adresa nevoi care se referă în mod specific la un anumit grup (particular) sau la o anumită comunitate.
Unele sondaje sunt foarte largi și adresează o paletă mai extinsă de nevoi. Altele sunt mai restrânse și se limitează la a afla mai multe despre o nevoie mai concretă.
Ambele tipuri de sondaje sunt comune și utile. Pe care să îl alegeți depinde de ceea ce doriți să aflați.
Iată exemple de nevoi care ar putea fi percepute ca fiind o problemă a unui anumit grup sau a comunității:
gunoaiele adunate pe străzi sau aruncate pe spațiile virane/verzi
vandalizarea stațiilor de autobuz, a unor magazine sau a locurilor de joacă
supermarketurile care se mută din centrul orașului
conflictele etnice sau rasiale
incidență mare a persoanelor cu hipertensiune sau care au diabet
rată mare de abandon a școlii la tinerii cu vârste între 14-18 ani
Un sondaj bine calibrat poate completa observațiile și experiențele pe care membrii grupului vostru de inițiative le are.
Avantajele pe care acest tip de sondaj de evluare vi le oferă:
Vă poate mijloci culegerea de informații detaliate de la grup/grupuri mai mari și mai reprezentativ(e) de persoane decât ați putea obține doar prin observare.
Vă poate ajuta să obțineți o descriere mai onestă și mai obiectivă a nevoilor decât cea pe care ar putea să vi-o ofere oamenii în mod public/oficial.
Puteți conștientiza mai bine posibilele nevoi pe care nu le-ați considerat niciodată deosebit de importante sau despre care nici măcar nu ați știut că există.
Vă puteți documenta nevoile, mai temeinic, cu scopul de a solicita cereri de finanțare pentru a putea să vă susțineți cauza sau să faceți lobby pentru aceasta.
Vă oferă acces direct la nevoile reale pe care comunitatea le are, și pe care, ulterior, le-ți putea adresa concret în inițiativele viitoare.
Pentru a obține mai mult sprijin din partea cetățenilor cu privire la acțiunile pe care le veți întreprinde în viitor.
Pentru a crea un pipeline cu mai mulți oameni implicați efectiv în acțiunea ulterioară propriu-zisă.
Astfel, este esențial să stabiliți care este scopul sondajului vostru de evaluare a nevoilor comunității, pe care-l veți derula, ținând cont de avantajele pe care acesta vi le oferă.
Fără îndoială, ar putea fi posibil ca voi toți din grupul vostru de inițiativă să știți deja care sunt nevoile din comunitatea voastră.
Ca atare, ați putea fi tentați să considerați că nu este cazul să efectuați o evaluare a nevoilor în comunitate pentru a afla ceea ce știți deja.
Deseori, însă, nevoile nu sunt atât de clare, după cum vi le imaginați voi, pentru că:
Opiniile, punctele de vedere, prejudecățile sau percepțiile personale sau ale grupului vostru pot fi foarte diferite de ale celorlalți cetățeni din comunitatea voastră.
Ar putea merita să verificați ce cred ceilalți, și astfel, să vă doriți să vă revizuiți puțin opiniile, sau poate nu, dar merită să aflați.
În plus, ar putea fi corect să vă implicați în inițiative care interesează cu adevărat pe majoritatea comunității.
Dacă faceți o evaluare a nevoilor, vă veți simți mai confortabil știind că ceea ce vreți să faceți răspunde unei nevoi reale a comunității. În caz contrar, s-ar putea să vă pierdeți timpul.
Probabil considerați că nu aveți suficient timp pentru derularea unui sondaj de evaluare a nevoilor.
Într-adevăr, timpul real de care aveți nevoie poate varia foarte mult.
Dacă ați dori cu adevărat să faceți un sondaj științific la scară largă, ați putea petrece multe luni pentru a colecta, înregistra și redacta datele.
Însă, puteți colecta date utile chiar și în câteva ore, sau mai puțin.
Orice sondaj este aproape întotdeauna mai bun decât lipsa oricărui sondaj!
Puteți merge la un eveniment unde știți că participă de obicei cetățenii cheie, pentru a le adresa câteva întrebări, fie verbal, fie cu ajutorul unui chestionar tipărit. Astfel, veți avea acces rapid la rezultate, într-un mod foarte util.
Dacă aveți posibilitatea de a alege, poate doriți să chestionați mai multe persoane, cu întrebări diferite, în moduri diferite. Există multe grade diferite de exhaustivitate.
Cu puțină îndrumare, aproape oricine poate redacta întrebări de sondaj utile. Nu trebuie să fiți experți în crearea de chestionare. Sondajul nu trebuie să fie perfect.
În plus, s-ar putea să existe deja un sondaj din care să vă puteți inspira sau pe care chiar să-l aplicați exact așa cum este redactat. Astfel, ați putea testa sondajul respectiv pe un eșantion de persoane, cu scopul de a elimina eventualele neconformități - care apar aproape întotdeauna chiar și în sondajele concepute de experți.
Iată un principiu la care vă invit să reflectați... cei mai mulți oameni sunt rareori întrebați despre ceea ce cred ei referitor la nevoile sau proiectele comunității. Deseori, percepția cetățenilor este că inițiativele comunitare par să fie puse în acțiune sau nu, independent de opinia colectivă din comunitate.
Adevăratele probleme în comunitate pot apărea și pentru că nu evaluăm suficient nevoile pe care cetățenii le au, dar și pentru că grupurile de inițiativă evită să acționeze pe baza rezultatelor unor astfel de sondaje.
Cele mai multe acțiuni comunitare eficiente încep cu o gândire care nu are loc în comunitate, ci în mintea celui care dorește să producă schimbarea.
Când ar putea fi un moment potrivit pentru a derula un sondaj de evaluare a nevoilor?
Când grupul vostru de inițiativă se află la început de activitate comunitară
Când aveți îndoieli referitoare la nevoile cele mai importante ale comunității
Când membrii grupului vostru nu sunt de acord între ei asupra nevoilor comunității
Când trebuie să convingeți finanțatorii sau susținătorii externi că abordați cele mai importante probleme ale comunității
Când comunitatea vă cere într-o formă sau alta să o faceți
Când doriți să fiți siguri că veți avea sprijinul comunității pentru ceea ce alegeți să faceți.
Există momente în care nu ar trebui să derulați un sondaj de evaluare a nevoilor?
Când nu există absolut nicio îndoială cu privire la care sunt cele mai importante nevoi ale comunității
Când este urgent să acționați chiar în momentul prezent, fără întârziere
Când există deja o evaluare recentă și este clar că nevoile nu s-au schimbat
Când considerați că cetățenii ar considera o evaluare ca fiind redundantă sau inutilă și că aceasta ar fi dăunătoare pentru cauza voastră.
Toate cele de mai sus v-ar putea influența situația proiectului pe care ați vrea să-l derulați? Credeți că proiectul ar fi mai relevant dacă ați dispune de date de evaluare a nevoilor pentru a vă ghida acțiunile ulterioare?
Există și alte modalități de a afla despre nevoile comunității.
Nu trebuie să reinventați roata.
Puteți face interviuri cu membrii comunității, puteți colecta observații sau puteți studia înregistrările existente în comunitate.
Verificați întotdeauna dacă există sondaje care ar fi putut fi/au fost efectuate în trecut și străduiți-vă să le folosiți cât mai bine posibil în prezent.
Cele mai multe acțiuni comunitare eficiente încep cu o gândire care nu are loc în comunitate, ci în mintea celui care dorește să producă schimbarea.
Sondajele de evaluare a nevoilor nu fac excepție.
Așadar, dacă alegeți să realizați un sondaj, iată câteva etape interne pe care ar trebui să le parcurgeți și decizii pe care ar trebui să le luați, înainte de a colecta orice fel de informații:
În majoritatea cazurilor de evaluare a nevoilor comunității, mai multe capete vor fi de obicei mai creative decât unul singur.
Pentru a planifica implementarea sondajului de evaluare a nevoilor, în cadrul grupului vostru de inițiativă:
Cu scopul de lua decizii și realiza livrabilul (chestionarul final), întâi răspundeți întrebărilor de mai jos:
Care sunt motivele pentru care alegem să facem acest sondaj? De ce ne implicăm în acest demers?
Care sunt obiectivele noastre în realizarea acestui sondaj?
Ce dorim să obținem din el? Cum vor fi utilizate rezultatele?
Cât de pregătiți suntem să realizăm acest sondaj? Suntem pregătiți să facem munca care trebuie făcută, cu un efort de înaltă calitate?
Cât timp credem că ne-ar putea fi necesar pentru a efectua sondajul cap-coadă?
Răspunsul vostru va depinde de ceea ce știți deja; de mărimea grupului țintă; de importanța implicată; și de resursele pe care le aveți la dispoziție.
Câte persoane pot ajuta?
Câți bani sunt disponibili pentru a derula chestionarul?
Câte persoane vor fi chestionate?
Dacă să zicem, aveți în vedere o comunitate de 15.000 de persoane sau mai mare, cel mai probabil că nu veți putea să întrebați direct pe toată lumea, iar o tehnică mai obiectivă, care vă va oferi informații fiabile, este să construiți un eșantion - un procent predeterminat din totalul comunității - și să cereți părerea fiecărui membru al eșantionului.
Care tipologii de persoane vor fi întrebate?
De exemplu, dacă doriți să evaluați nevoile comunității în materie de îngrijire a copiilor, atunci vă veți asigura că includeți părinții copiilor mici și separat, ați putea să faceți chiar un sondaj special sau să intervievați acest grup.
Care întrebări vor fi adresate?
Dacă aveți de gând să întrebați despre toate nevoile posibile din comunitate, atunci formulați întrebările în consecință și permiteți o gamă largă de răspunsuri posibile.
Pe de altă parte, dacă veți adresa doar anumite tipuri de nevoi - de exemplu, transportul sau prevenirea violenței - atunci întrebările voastre vor trebui orientate în mod natural către aceste domenii.
Oricum ar fi, aveți de ales între a adresa întrebări cantitative - întrebări închise, și întrebări calitative - întrebări deschise.
Întrebările deschise permit multă libertate de răspuns; ele oferă celor care participă la sondaj șansa de a spune tot ceea ce doresc, chiar dacă răspunsurile pot fi mai puțin precise.
Întrebările închise presupun o alegere între alternative fixe - ați putea să vă declarați gradul de acord cu anumite întrebări sau să vă plasați preferințele în ordine de clasament.
În multe cazuri, sondajul vostru poate include ambele tipuri de întrebări.
Cine va adresa întrebările?
Dacă realizați interviuri, cu cât mai multe persoane întrebați, cu atât mai mult teren puteți acoperi.
În acest caz, va fi necesar să instruiți mai mulți intervievatori, atât în ceea ce privește abilitățile generale de intervievare, cât și în ceea ce privește utilizarea unei proceduri standard, astfel încât rezultatele să nu varieze doar pentru că intervievatorii au operat diferit.
Dacă folosiți sondaje scrise, această întrebare este mai puțin relevantă, însă cei care distribuie și colectează chestionarele ar trebui să fie instruiți în mod temeinic și uniform.
Așadar, adunați un grup care să vă ajute să concepeți întrebările aferente chestionarului de evaluare a nevoilor.
Cele mai prolifice, pozitive și poznașe idei pot fi emise întotdeauna într-un proces creativ parcurs împreună cu ceilalți, niciodată de unul/una singur(ă).
I. Creați schița sondajului propriu-zis - cel pe care doriți să-l derulați în proiectul vostru.
Includeți întrebările relevante proiectului, precum și sistemul de evaluare a răspunsurilor.
Includeți instrucțiunile pentru respondenți, astfel încât acestora să le fie clar cum pot să contribuie în proiectul vostru.
II. Pilotați testarea sondajului creat.
Rulați sondajul pe un grup de testare. În mod ideal, grupul de testare ar trebui să fie compus din aceleași tipologii de persoane care vor răspunde în sondajul proiectului.
Un grup de testare vă va ajuta să evaluați dacă instrucțiunile voastre sunt clar formulate și dacă întrebările stabilite în chestionar au sens și sunt relevante pentru proiectul vostru. Chiar dacă sondajul este perfect clar pentru voi, este foarte posibil să nu fie clar pentru respondenți. De aceea, această etapă este deosebit de importantă, înainte ca sondajul propriu-zis să fie distribuit.
Cu acest sondaj de testare, puteți elimina punctele nevralgice înainte de a rula sondajul proiectului. Așadar, revizuiți sondajul pe baza feedback-ului grupului de testare.
Uneori, este posibil ca acest proces de testare și revizuire să trebuiască să fie repetat de mai multe ori.
III. Administrați sondajul (în forma sa finală) persoanelor pe care le-ați ales în proiectul vostru
Inițiați derularea sondajului final doar după ce ați inclus feedback-ul din faza de pilotare și ați efectuat toate revizuirile necesare.
IV. Înregistrați rezultatele
Pentru întrebările închise, aceasta poate fi o simplă adăugare în baza de date a rezultatelor obținute.
Pentru întrebările deschise, este necesare o codificare a rezultatelor pe categorii.
Referitor la categoriile pe care doriți să le folosiți în interpretarea datelor, solicitați feedback altor stakeholderi, deoarece categoriile pe care le veți decide aici vor modela modul în care veți interpreta datele ulterior.
V. Interpretați rezultatele pe care le-ați obținut și redactați un raport structurat
În această etapă, în grupul de inițiativă, auto-adresați-vă întrebări de tipul:
Care este semnificația rezultatelor obținute?
Care sunt principalele modele care apar din aceste răspunsuri?
Care sunt acțiunile posibile pe care le indică aceste rezultate?
Ar putea fi util ca un grup de persoane - poate aceleași persoane care au efectuat evaluarea - să analizeze rezultatele și să își împărtășească propriile interpretări. Deoarece aceleași cifre pot însemna lucruri diferite pentru persoane diferite, este posibil să fie nevoie de destul de multe discuții aici pentru a clarifica interpretarea cea mai apropiată de realitate.
VI. Planificați inițiativele viitoare în proiectul vostru
În această etapă veți putea comensura câștigul obținut din derularea sondajului de evaluare a nevoilor, precum și principalul motiv pentru care ați efectuat toată această muncă.
Parcurgând raportul pe care l-ați făcut cu rezultatele și interpretările de rigoare, decideți care sunt pașii pe care-i veți face în continuare.
Desigur că un răspuns potrivit poate necesita un cadru de reflecție personală aprofundată și discuții în grupul de proiect, dar dacă la momentul potrivit ați făcut testarea și astfel ați integrat feedback-ul din grupul de control, înainte de a derula sondajul în forma sa finală, acum puteți planifica și pune în aplicare acțiuni viitoare cu o mai mare încredere că aceste acțiuni se bazează pe nevoile reale ale cetățenilor din comunitate, pe care doriți să îi serviți.
VII. Puneți-vă în aplicare inițiativele stabilite
Aceasta este etapa care justifică crearea și derularea sondajului de evaluare a nevoilor comunitare și a întregului efort de până acum.
Folosiți rezultatele obținute pentru implementarea inițiativelor concrete necesare în comunitate.
Grupul vostru de inițiativă ar trebui să fie deja de acord să folosească rezultatele din analiza nevoilor, încă de la început.
Fiți pregătiți/pregătite să integrați noi lecții învățate pe parcursul derulării proiectului vostru
VIII. Repetați evaluarea la intervale regulate
Nevoile comunității se pot schimba și de aceea este necesar să vă asigurați că știți dacă, când, cum și de ce se schimbă.
Evaluarea nevoilor este un proces continuu, la fel ca acțiunea comunitară în sine.
Planificați iterații viitoare de evaluare a nevoilor comunității, la un moment dat, conform unui timeline.