Informațiile cantitative sunt esențiale pentru a sensibiliza și a obține sprijin pentru problemele comunității. Analiza datelor concrete oferă o abordare obiectivă pentru evaluarea, planificarea și implementarea proiectelor comunitare. Această modalitate poate fi un instrument valoros de utilizat pentru a compara problemele comunității între regiuni geografice și între perioade de timp.
Colectarea datelor poate fi efectuată prin intermediul grupurilor de discuție, al forumurilor publice și al sondajelor. Pentru a soluționa problemele comunitare identificate, este esențială planificarea a cum și când să fie folosite informațiile colectate.
Cu scopul de a obține sprijin în inițiativele viitoare ale grupului vostru de inițiativă, învățați cum să colectați informații referitoare la problemele comunitare. Astfel, veți avea ocazia să vă consolidați credibilitatea, să aprofundați cunoștințele și să învățați cum să creșteți conștientizarea în mințile cetățenilor preocupați de bunăstarea comunității.
Cercetarea prin colectarea de informații are avantaje greu de ignorat. Iată de ce este o sarcină utilă:
Vă lărgiți cunoștințele și creați contexte pentru discuții despre probleme concrete din realitate. Cunoașterea faptelor este o modalitate dură și delicată de a determina dimensiunea decalajului dintre viziunea personală despre o comunitate sănătoasă și realitatea în care trăiți. Culegerea de informații din perioada de timp de dinaintea implicării voastre în comunitate este o modalitate excelentă de a evidenția amploarea problemei nesoluționate la timp.
Vă consolidați credibilitatea ca grup de inițiativă. Dacă puteți vorbi cu ușurință, într-o conversație ocazională, despre numărul exact de persoane afectate de problemele în care doriți să vă implicați, arătați că sunteți bine informați, serioși în abordare și bine organizați. Scrierea acelorași cifre (cu mai multe detalii, desigur) ca parte a unei cereri de finanțare sau a unui rezumat de proiect pentru potențialii finanțatori și evaluatori arată că sunteți un grup bine condus care poate face treabă în comunitatea voastră.
Creșteți nivelul de conștientizare al cetățenilor pentru nevoia de schimbare. Puteți folosi statisticile existente pentru a sensibiliza comunitatea cu privire la o serie de aspecte: cât de gravă este problema, cât de bine (sau cât de deficitar) se descurcă comunitatea voastră în raport cu alte comunități sau cu întreaga națiune în soluționarea problemelor existente și, nu în ultimul rând: cât de bine adresează grupul (coaliția) din care faceți parte problema/problemele în cauză.
Puteți utiliza informațiile care există deja sau, dacă ceea ce căutați nu pare să existe, puteți colecta informații noi.
În demersul vostru, puteți parcurge zece etape pentru a colecta informații cât mai eficient, cu cât mai puțin deranj pentru cetățeni.
Care este motivul pentru care aveți nevoie de aceste informații?
Cum vă propuneți să le utilizați?
Aveți în vedere să vehiculați informațiile doar în grupul vostru de inițiativă sau doriți să le faceți publice?
De exemplu, un proiect care adresează problema SIDA într-o comunitate mică s-ar putea confrunta cu un număr mare de prejudecăți în încercarea de a discuta despre procentul de tineri care practică sexul protejat. Echipa de proiect poate decide că această informație este utilă în scopuri de planificare, dar totodată, poate decide să adreseze public un alt subiect, cum ar fi numărul de copii care se nasc seropozitivi.
În acest caz este nevoie să luați două decizii:
Pentru ce perioadă de timp doriți să colectați informații?
Adesea, este util să căutați informații fie chiar acum, fie din momentul în care coaliția voastră a dat drumul implementării inițiativei. Aceste ultime informații, cunoscute uneori sub numele de date de referință, indică amploarea problemei înainte de începerea activității. Mai târziu, în cadrul coaliției voastre, puteți urmări cum s-au schimbat lucrurile și determina cât de eficient a fost proiectul vostru.
Altfel, poate este o idee bună să colectați informații în mod regulat, de exemplu o dată pe an. Acest lucru vă ajută să fiți la curent cu cele mai recente informații disponibile (întotdeauna utile pentru finanțatori, dar și pentru cetățeni), precum și pentru a vă determina eficiența. Așa, ați putea să examinați tendințele importante pentru comunitatea voastră pe măsură ce acestea se schimbă de la un an la altul.
Când doriți să faceți publice aceste informații?
Cel mai probabil că vă doriți să faceți cunoscute informațiile imediat.
Totuși, în unele cazuri, s-ar putea să doriți să așteptați un moment mai potrivit în speranța de a obține și mai multă acoperire mediatică. Ați putea alege, să comunicați ce ați aflat în cadrul unui un eveniment național/internațional care are loc în comunitatea voastră, la un moment dat.
De exemplu, ați putea dori să anunțați cetățenii creșterea dramatică a numărului de persoane seropozitive din comunitatea voastră pe data de 1 Decembrie, care este declarată Ziua internațională de luptă împotriva SIDA.
Alternativ, un eveniment local important, cum ar fi un simpozion privind violența în rândul tinerilor, poate fi un moment excelent pentru a transmite un mesaj relevant pe acest subiect.
Cu cât veți fi mai preciși în gândire, încă de la început, cu atât mai ușoară vă va fi căutarea. Astfel, pentru strategia proiectului este de preferat să vă adresați următoarele întrebări:
Ce anume doriți să știți?
Căutați doar statistici sau doriți să colectați și informații calitative (povești de viață, eroi locali etc.)?
Doriți să determinați rata de incidență, rata de prevalență sau ambele? > mai jos veți găsi informații referitoare la aceste rate
Aceste rate cu privire la ce aspecte sunt importante?
Gândiți-vă cine din comunitate are experiență în colectarea de date, cine ar putea fi interesat(ă) să facă acest lucru pentru și împreună cu voi, cine ar dori și ar dispune de suficient timp pentru a contribui în proiectul vostru.
Câți oameni veți implica?
Un singur membru al grupului vostru?
Un voluntar?
Doriți să lucrați în echipă?
Există o mulțime de locuri diferite în care puteți găsi informații relevante, în funcție de subiectul pe care îl abordați.
Iată câteva surse credibile de informații:
Departamentele de stat sau județene vă pot ajuta să determinați indicatorii de care aveți nevoie cu privire la o varietate de probleme.
Datele din recensământul cel mai recent: Sunt disponibile informații demografice pentru comunitatea voastră și la nivel național. Aceste informații pot fi găsite pe site-ul Biroului de Recensământ sau pe cel al Institutului de Statistică.
Clasificări și foi de parcurs privind diferite activități din comunitate.
Dosarele poliției
Datele Camerei de Comerț
ONG-uri și agenții, care în general efectuează sondaje și dețin informații de care poate aveți nevoie.
Ministerul educației și Inspectoratele Județene
Biblioteca comunală.
Ziarele locale
Organizațiile locale, de stat sau naționale specializate în diferite domenii.
De exemplu, dacă ați fi interesați de boala Alzheimer, de plantarea copacilor sau de otrăvirea cu plumb a pânzei freatice, ați dori să găsiți și să vă consultați cu o organizație specializată în domeniul respectiv. Multe astfel de organizații au și ele propriile lor site-uri web foarte relevante din perspectiva informațiilor pe care le oferă publicului.
Prea multe informații colectate v-ar putea cauza dificultăți operaționale la fel de mari ca și informațiile insuficiente.
Stabiliți limitele a ceea ce veți colecta, altfel v-ați putea confrunta cu un proces greu de gestionat.
Efectuați o listă a surselor de date pe care le-ați găsit, atât în ordinea celor pe care le considerați cele mai relevante pentru proiectul vostru, cât și a celor pe care le considerați cel mai ușor de găsit.
Începeți cu cele la care aveți cel mai facil acces și apoi treceți la treabă.
Odată ce ați colectat informațiile țintă, este timpul să vă uitați cu atenție la ce ați obținut.
Ați reușit să identificați tot ceea ce vă interesa sau nu ați găsit unele date importante?
Poate că informațiile pe care le-ați identificat v-au ajutat să conștientizați că există și alte informații utile pe care nu le-ați cercetat inițial.
De exemplu, atunci când ați cercetat rata persoanelor care au diabet în comunitatea voastră, poate că v-ați dat seama că multe dintre aceste persoane au totodată, cel puțin o altă boală cauzată de diabet. Astfel, puteți decide dacă este momentul să vă extindeți colectarea de informații pentru a include câte alte persoane cu alte boli asociate diabetului: picior diabetic, desprindere de retină etc. Alternativ, ați putea decide că a avea o altă boală asociată este un factor de risc pentru diabetici.
Odată ce ați identificat informațiile pe care mai trebuie să le găsiți, aveți două opțiuni.
S-ar putea ca în culegerea inițială de date să fi ratat pur și simplu o sursă relevantă de informații, așa că puteți alege să faceți un brainstorming în cadrul grupului vostru de inițiativă pentru a analiza care sunt sursele de informații pe care le-ați ratat.
Cu toate acestea, este de asemenea posibil ca informațiile pe care doriți să le găsiți să nu existe, caz în care depinde de voi cum faceți să le colectați.
> Consultați următorul titlu, Colectarea de noi informații, pentru a afla cum să faceți acest lucru.
Puneți în context informațiile pe care le-ați identificat, fie că acestea sunt pozitive sau negative.
De exemplu, pentru a evidenția amploarea problemei de infracționalitate existentă în comunitatea voastră, ați putea ajunge la concluzia că "Nivelul infracțiunilor violente din comunitatea noastră este de două ori mai mare decât media națională”.
Sau, pe de altă parte, pentru a celebra punctele forte ale comunității voastre ați vrea să arătați cetățenilor că "Rata elevilor care absolvă liceul în orașul nostru este cu 10% peste media națională”.
De obicei, atunci când încercați să aflați fapte despre o problemă, informațiile există deja, într-o formă sau alta. Totuși, dacă ați căutat și sunteți absolut siguri că informațiile de care aveți nevoie pur și simplu nu există, este timpul să vi le creați singuri.
Pentru a realiza acest lucru, va trebui să parcurgeți în continuare cei zece pași enumerați mai sus, cu excepția numărului cinci, pe care-l veți putea înlocui cu următorii șase pași:
Diferitele metode care sunt adesea utilizate includ:
Sondajele, care sunt una dintre cele mai bune modalități de a afla informațiile cantitative pe care ați putea dori să le colectați și la care să aveți acces. Acestea pot fi derulate în scris, față în față, online sau realizate prin telefon.
Grupurile de discuții, forumurile publice și sesiunile de ascultare sunt, de asemenea, modalități potrivite în a găsi informații relevante.
Cu toate acestea, sondajele sunt mai potrivite pentru a găsi informații calitative decât pentru a determina fapte cuantificabile.
Dacă decideți că este înțelept din punct de vedere tactic, atunci anunțați cetățenii încă de la început despre ceea ce faceți. Ar putea fi posibil să planificați să îi informați și în timpul și după derularea inițiativei.
Astfel, puteți lua în considerare redactarea unui comunicat de presă pentru a face acest lucru. Includeți fapte cheie pe care le-ați adunat din datele anterioare.
Fiți conștienți de faptul că atunci când le spuneți cetățenilor despre inițiativa voastră, aceștia vor avea, de obicei, întrebări. Astfel, ați putea pregăti o suită de idei de gestionare a oricăror întrebări sau preocupări care ar putea apărea de la cetățenii comunității.
De exemplu, ați putea spune: "În 1990, rata de sarcină în rândul adolescentelor din județul ICS era de 26 de fete la fiecare 1000, adică 2,6%. Programul de prevenire a sarcinii în rândul adolescentelor din comitatul ICS este în curs de a afla cum s-a schimbat această cifră în ultimii cinci ani".
Trimiterea unor membri ai grupului sau a unor voluntari slab pregătiți pentru a colecta noi informații poate cauza probleme serioase și poate duce la rezultate care, în cel mai bun caz, sunt nefolositoare.
În cel mai rău caz, acest lucru poate invalida tot timpul și efortul pe care l-ați depus pentru a colecta informațiile de care aveți nevoie.
Modul în care sunt adresate întrebările, cine le lansează și chiar momentul în care adresate poate avea un impact uriaș asupra rezultatelor pe care le înregistrați.
De aceea este important să pregătiți temeinic colectorii de informații din echipă, înainte de a iniția proiectul vostru.
Deși această activitate ar poate dura ceva timp, dacă ați făcut toți pașii care v-au adus în această etapă, înseamnă că sunteți din nou în etapa ușoară aproiectului vostru. Mult succes!
Chiar dacă ați decis în timpul procesului de planificare să așteptați pentru a face publice concluziile la care ați ajuns parcurgând datele pe care le-ați colectat, probabil că le veți discuta imediat cu membrii grupului de inițiativă. S-ar putea să le cereți tuturor, în cadrul unei reuniuni extraordinare, să vorbească despre modul în care aceste noi informații vor influența rolurile individuale în proiect sau modul vostru de a lucra împreună pentru a rescrie planul proiectului de inițiativă.
În orice caz, asigurați-vă că folosiți informațiile pe care le-ați colectat, nu le arhivați pur și simplu undeva pentru a uita de ele! treceți la acțiune imediat!
Dacă nu plănuiți să realizați o intervenție sau o inițiativă de scurtă durată și apoi să părăsiți comunitatea, ați putea să actualizați informațiile pe care le dețineți deja.
Comunitățile și condițiile se schimbă și nu puteți presupune că ceea ce este valid astăzi va fi valabil și peste șase luni sau peste un an. Dacă datele pe care le aveți sunt mai vechi de un an (sau după caz, mai vechi de un trimestru sau o lună chiar), pur și simplu, informațiile nu mai sunt fiabile.
Trebuie să planificați să continuați să colectați date pe termen lung.
Desigur, cunoașterea incidenței și a prevalenței unei probleme nu este, cu siguranță, un leac pentru rezolvarea tuturor problemelor comunității voastre și nici nu este singura informație care merită să fie colectată. În cel mai rău caz, informațiile pot induce în eroare persoanele care încearcă să înțeleagă problema.
Când colectați sau vorbiți despre datele pe care le dețineți, asigurați-vă că obțineți datele de la suficiente persoane pentru a face ca acestea să fie valide. Sau, dacă folosiți informații colectate anterior, aflați câtor persoane li s-au cerut informații.
Ca regulă generală, nu determinați o rată de la o populație de mai puțin de 30 de persoane, și, deși acesta este cel mai mic număr care poate fi folosit pentru a genera majoritatea statisticilor, probabil că nu este nici pe departe suficient pentru a oferi o imagine exactă. Pur și simplu nu există suficiente persoane pentru ca datele voastre să fie credibile.
De exemplu, dacă ați realizat un sondaj voluntar privind consumul de droguri în rândul elevilor de liceu și ați obținut datele de la doar 5 respondenți, rezultatele ar putea să varieze foarte mult față de adevăr. Astfel, este posibil să fi avut 5 elevi care nu consumă droguri deloc (Nu există droguri în școlile noastre!) sau poate că patru dintre elevi erau prieteni care fumează cu toții marijuana în mod regulat (80% dintre elevii noștri consumă droguri în mod regulat!).
Probabil că niciuna dintre aceste statistici nu este aproape de adevăr.
Pur și simplu, eșantionul de populație nu a fost suficient de mare pentru a obține o estimare reală.
Atunci când furnizați o rată, nu uitați niciodată să o dați, așa cum spune definiția, în termenii unei alte cantități măsurate.
Asigurați-vă întotdeauna că oferiți informațiile în context. Un ascultător confuz nu este o persoană care va fi de ajutor pentru cauza pe care doriți să o adresați.
De exemplu, a spune doar că 43 de elevi sunt fumători nu oferă auditoriului suficiente informații pentru a înțelege cu adevărat problema. Este vorba de 43 de elevi din 50 sau din 5000?
Oricât de utile ar fi statisticile, ele nu spun niciodată întreaga poveste.
Oamenii se raportează la poveștile individuale.
Doar faptele ar putea justifica o activitate polițienească; dar pentru activitatea grupului vostru de inițiativă, nu uitați niciodată de oamenii din spatele acestor statistici.
Oamenii se raportează la poveștile individuale: mecanicul prietenos din cartier care a murit de cancer pulmonar, elevul de clasa a patra care a fost ucis într-un schimb de focuri într-o intersecție.